- Udostępnij ()
- Wydrukuj
- 22 sierpnia 2023
Skuteczne strategie weryfikacji chińskich partnerów biznesowych w sektorze B2B krok po kroku
Materiał partnera:
Na wymianę handlową z partnerami z Chin decydują się przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy chcą rozszerzyć dotychczas prowadzoną działalność o nowe, niedostępne na rodzimym rynku produkty lub usługi, zwiększając tym samym swoją konkurencyjność. Mimo że wejście na gigantyczny rynek chiński daje duże perspektywy rozwoju i szansę na wysokie zyski, nie wolno zapominać, że samo prowadzenie biznesu wespół z Chinami wiąże się również z pewnymi zagrożeniami. Największe obawy wywołuje konieczność składania zamówień na odległość, której towarzyszy ryzyko wejścia w kontakty biznesowe z nieuczciwymi kontrahentami. Aby tego uniknąć i zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa całej transakcji, niezbędna jest rzetelna weryfikacja chińskiej firmy. Sprawdź, jak ją przeprowadzić!

Weryfikacja chińskiej firmy - podstawowe narzędzie bezpieczeństwa w trakcie wymiany handlowej z Chinami
W przygotowaniach do importu z Chin jednym z kluczowych i jednocześnie najbardziej ryzykownych etapów pozostaje niewątpliwie wybór odpowiedniego dostawcy. Znalezienie zaufanego producenta okazuje się wyzwaniem jeszcze bardziej wymagającym w sytuacji, gdy cała transakcja ma być prowadzona z odległego kraju, np. z Polski. Brak fizycznej obecności importera na miejscu produkcji może bowiem stanowić istotny problem w kontekście bezpieczeństwa całej inwestycji. Wówczas niezbędnym elementem w całym procesie okazuje się profesjonalna weryfikacja chińskiej firmy.
Jak powinna wyglądać skuteczna weryfikacja chińskiej firmy?
Pierwszym krokiem do weryfikacji chińskiej firmy jest ustalenie, czy potencjalny dostawca faktycznie ma zarejestrowaną działalność w tamtejszym urzędzie. Samo posiadanie strony internetowej przez daną firmę czy nawet jej obecność w serwisie B2B nie stanowi bowiem jeszcze jednoznacznego potwierdzenia, że została ona formalnie zarejestrowana.
W interesie importera pozostaje również wyegzekwowanie od potencjalnego dostawcy z Chin kopii jego licencji biznesowej. Po otrzymaniu wglądu do tego dokumentu należy dokładnie sprawdzić poprawność i zgodność wszelkich danych, a także ważność samej licencji. Może bowiem zdarzyć się, że chiński dostawca rzeczywiście posiadał kiedyś licencję biznesową na swoją działalność, ale nie została ona przedłużona. W takich sytuacjach należy poszukać innego producenta.
W celu sprawdzenia wiarygodności chińskiej firmy warto prześledzić także popularne platformy B2B. Część serwisów dopuszcza wyszukiwanie jedynie zweryfikowanych producentów - choć nie jest to wystarczająca procedura, to jednak daje gwarancje, że zarówno ważność licencji danej firmy, jak i adres jej fabryki są prawdziwe.
Najskuteczniejszą metodą weryfikacji chińskiej firmy pozostaje natomiast oddelegowanie tego zadania w ręce doświadczonych specjalistów. Profesjonalni pośrednicy, którzy działają na miejscu w Chinach, zajmą się kompletną i szczegółową analizą potencjalnych dostawców, wykluczając tym samym ryzyko nawiązania współpracy z nieuczciwymi kontrahentami. Raport przeprowadzony przez specjalistów dostarczy szeregu cennych informacji, w tym szczególnie:
- potwierdzoną oficjalną nazwę firmy, adres jej siedziby i formę prawną;
- dane prawne reprezentanta;
- aktualne dane kontaktowe;
- rok założenia firmy;
- kapitał zakładowy, dane wspólników;
- numer firmy z rejestru przedsiębiorców i numer podatkowy;
- informacje o powiązaniach kapitałowych firmy z innymi podmiotami;
- ewentualnie informacje o tym, że firma ma zaległości w swoich sprawozdaniach finansowych;
- informację, czy dostawca figuruje w rejestrze firm nierzetelnych.