- Udostępnij ()
- Wydrukuj
- 8 marca 2021
Rola szkoleń w rozwoju kapitału ludzkiego w firmie
Materiał partnera:
Nowoczesny biznes przykłada do rozwoju pracowników bardzo dużą wagę, a rynek szkoleniowy wciąż rośnie w siłę. Wszystko wskazuje na to, że jest to bardzo słuszny kierunek postępowania. Odpowiednio zrealizowane inwestycje w kapitał ludzki zwykle zwracają się bowiem z nawiązką. Dowiedz się więcej na temat roli rozwoju kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie i tego, jak o niego zadbać.

Jak i po co rozwijać kapitał ludzki?
Kapitał ludzki to największy zasób każdego przedsiębiorstwa. Nie zmienia tego nawet zaawansowana cyfryzacja wielu procesów. Doświadczeni i wyposażeni w potężny zasób wiedzy pracownicy są dumą i motorem napędowym każdej firmy. Nie wystarczy jednak zatrudnić specjalistów i pozwolić im działać. Wiedza nie lubi stagnacji, dlatego bardzo ważne jest zapewnianie personelowi możliwości rozwoju. Najczęściej odbywa się to poprzez szkolenia - zarówno szkolenia otwarte, jak i szkolenia zamknięte. Stanowią one nie tylko formę motywacji i nagrody, ale również pozwalają poszerzać kompetencje. Poprzez właściwie ukierunkowane i dobrane metody rozwoju można m.in. wyeliminować dotychczasowe braki i błędy w pracy, poprawić wydajność pracy i skuteczność stosowanych procesów, a także wdrożyć zmiany i innowacje, które korzystnie wpłyną na funkcjonowanie firmy. Znaczenia budowania silnego i bogatego w wiedzę zespołu naprawdę nie da się przecenić, dlatego każdy wydatek na szkolenia biznesowe powinien być postrzegany jako inwestycja.
Szkolenia dla Twojego personelu - w jaki sposób rozwijać kapitał ludzki?
Jak już wspomniano, najpopularniejszym sposobem na rozwój kapitału ludzkiego są szkolenia. Istnieje bardzo wiele sposobów ich realizacji. Czym się charakteryzują?
- Szkolenia otwarte są organizowane przez wyspecjalizowane firmy lub ekspertów w swoim fachu i dostępne dla każdego. Możesz na nie wysłać dowolną liczbę pracowników. Listę tego typu szkoleń znajdziesz w tzw. bazach szkoleń online, np. na Eventis.pl/szkolenia, WeLearn.pl itp.
- Szkolenia zamknięte są realizowane dla określonej grupy uczestników. Zwykle firma zleca przygotowanie takiego szkolenia dla swojego zespołu zewnętrznej firmie. Program może być dostosowany do konkretnych potrzeb zespołu i uwzględniać konkretne aspekty ich pracy.
- Szkolenia twarde dotyczą konkretnej wiedzy i umiejętności, w szczególności w obrębie dziedzin technicznych lub prawa. Przedstawia konkretną wiedzę merytoryczną potrzebną do realizacji określonych zadań.
- Szkolenia miękkie rozwijają osobiste umiejętności i kompetencje, które przydają się w zasadzie w każdej pracy i na każdym stanowisku, a często również w życiu prywatnym. To np. programy dotyczące komunikacji interpersonalnej, zarządzania czasem czy rozwiązywania konfliktów.
Aby skutecznie rozwijać kapitał ludzki, warto oferować pracownikom różne typy szkoleń. Takie, które pomogą nie tylko zwiększać ich konkretną wiedzę, ale również wpływać na inne ważne umiejętności pozwalające na sprawniejszą i skuteczniejszą pracę zespołu. Rynek szkoleniowy rozwija się bardzo szybko pomimo pandemii. Przyśpieszyła ona wręcz zmiany w ofercie firm szkoleniowych, które wiele programów kursów i szkoleń biznesowych przeniosły do sieci Internet. Szkolenia online nie tylko mogą być skuteczne, ale również bardzo efektywne kosztowo, gdyż nie wymagają one podróżowania czy zapewnienia noclegu oddelegowanemu pracownikowi. W ofercie pojawiło się bardzo dużo szkoleń online realizowanych na żywo, ale też klasycznych kursów online - pozwalają one uczestnikowi samodzielnie zadecydować o czasie zajęć, a także tempie realizacji programu.
Typowe szkolenia stacjonarne, obecnie w odwrocie z powodu pandemii, po zdjęciu ograniczeń również wrócą do poprzedniego kształtu. Jeśli więc szukamy szkoleń w Warszawie (zobacz na przykład https://eventis.pl/szkolenia/warszawa), Krakowie, Poznaniu, Gdańsku czy Lublinie, to warto śledzić bazy szkoleń, w których zawsze znajdziemy szeroki wybór tego typu wydarzeń.