Menu

Szkolenia sprzedażowe - co to jest i czy warto zwrócić na to uwagę?

W obecnych czasach sprzedaż jest jednym z najważniejszych elementów każdej firmy. Stworzenie jakiegoś produktu, czy też usługi dla klientów, wymagają z pewnością kreatywności, ale późniejsza ich sprzedaż jest jeszcze trudniejszym zadaniem. Konkurencja na rynku sprawia, że wybicie się spośród gąszczu różnego rodzaju ofert jest skomplikowane. Obranie odpowiedniej taktyki marketingowej, ustalenie celu sprzedaży oraz klienta, jakiemu ma być zaoferowany produkt lub usługa, wymagają ogromnej wiedzy i praktyki. Tylko dzięki odpowiednio dobranym działaniom jest realna szansa na to, że nasz asortyment zostanie sprzedany i odniesiemy sukces na rynku. Dlatego też firmy inwestują w swoich pracowników, wysyłając ich na szkolenia sprzedażowe. Co to jest? Dlaczego warto w nich uczestniczyć i ile kosztują? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Szkolenia sprzedażowe - co to jest i czy warto zwrócić na to uwagę?


Szkolenia sprzedażowe - co to jest i dla kogo?



Szkolenia sprzedażowe pokazują, jak powinna przebiegać obsługa klienta, zarządzanie zespołem oraz jak efektywnie sprzedać swój produkt, aby nie robić tego nachalnie. Tu się znajdują ciekawe przykłady szkoleń sprzedażowych - https://inqoo-business.com/oferta/szkolenia-sprzedazowe/. Właśnie ten ostatni aspekt jest bardzo często pomijany przez handlowców. Można się bowiem spotkać z działaniami, kiedy usługa lub produkt są wręcz wciskane do kieszeni potencjalnego kontrahenta. Jest to oczywiście błąd, ponieważ odbija się to negatywnie na wizerunku przedsiębiorstwa i sprzedawcy.

Celem szkoleń sprzedażowych jest także umiejętność rozpoznania potrzeb klienta. Ponadto handlowcy podczas spotkania mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami i przede wszystkim odświeżyć wiedzę. Często jest tak, że to, co było jeszcze kilka lat temu efektywne, obecnie już takie nie jest. Przykład? Kiedyś agresywny telemarketing przynosił ogromne zyski firmom, jednak dziś nie przynosi już praktycznie żadnych efektów. Wraz z biegiem czasu klienci nauczyli się radzić sobie i bronić się przed tego rodzaju technikami sprzedażowymi.

Nowoczesne zespoły sprzedażowe muszą stale podnosić swoje kwalifikacji, ponieważ zarówno rynek, jak i procesy sprzedaży nieustannie się zmieniają. Odpowiedzialnym za podnoszenie umiejętności jest zazwyczaj szef grupy, który kieruje co jakiś czas swoich współpracowników na szkolenia. Dzięki temu ma on wtedy pewność, że jego zespół ma aktualną wiedzę i zna nowoczesne techniki sprzedaży. Jeśli handlowcy nieustannie podążają za obecnymi trendami, to droga do zdobycia rynku jest dla nich stale otwarta. Również klienci wtedy chętniej podejmują decyzje o zakupach, co przekłada się na zyski w przedsiębiorstwie.

Dlaczego warto uczestniczyć w szkoleniach sprzedażowych



Największą zaletą inwestowania w pracowników są z pewnością zyski, jakie przynoszą oni po odbytych szkoleniach sprzedażowych. Korzyści mogą być nie tylko bezpośrednie, ale także pośrednie. W przypadku tych pierwszych wypracowuje je wykwalifikowany zespół pracowników, natomiast w tym drugim, ich efektywne działania wpływają na stan finansowy firmy. Szkolenie sprzedażowe odbywa się zazwyczaj podczas wyjazdów, gdzie dodatkowym atutem jest integracja zespołu. Współpracownicy dostrzegają w ten sposób, że nie tylko są kolegami z pracy, którzy muszą przebywać ze sobą osiem godzin, ale także przyjaciółmi.

Dzięki możliwości rozwoju oraz integracji pracownicy działają efektywniej, dzięki czemu mogą wpływać na rozwój firmy i generować zyski. W przypadku szkoleń sprzedażowych jest to bardzo istotny aspekt. Warto jednak dodać, że sprzedaż nie jest nachalnym wciskaniem produktów klientowi. Program szkolenia dla handlowców zakłada, że nabywają oni umiejętności przedstawienia produktu w taki sposób, aby klient sam świadomie dokonał wyboru.

Nowoczesne techniki sprzedaży różnią się diametralnie od tych tradycyjnych. Sprzedawca, który przejdzie szkolenie, będzie przygotowany do swojej roli w jak najlepszym stopniu. Tym samym będzie on umiał sprawić, aby klient sam zauważył atuty produktu i w następstwie go kupił. Dzięki temu klient nie będzie miał żadnych wyrzutów sumienia, które często pojawiają się w momencie odczucia przymusu. Ponadto nie będzie on także myślał negatywnie o firmie. Bardzo często stosowanie tradycyjnych technik sprzedaży powoduje, że klienci oceniają sprzedawcę, jako kogoś nachalnego. Cierpi na tym nie tylko reputacja handlowca, ale także przedsiębiorstwa.

Szkolenia sprzedażowe - techniki sprzedażowe



Wśród nowoczesnych technik sprzedażowych można wyróżnić cztery główne, które są najefektywniejsze. Pierwsza z nich to zasada 4P, czyli Pominięcie Przygotowania Przyczyną Porażki. Jeśli handlowiec chce odnieść sukces i sprzedać swój produkt, musi on być odpowiednio przygotowany do rozmowy z potencjalnym klientem. Etap ten można podzielić na przygotowanie generalne i indywidualne. Pierwsze z nich to analiza kwestii związanych z produktem i grupą docelową. Natomiast przygotowanie indywidualne opiera się na zebraniu informacji o kliencie. Kolejną techniką jest model C-Z-K, czyli Cecha Zaleta Korzyść. Metoda ta pozwala przygotować handlowcowi argumentację, która w odpowiedni sposób przedstawi zalety produktu.

Technika opierająca się na awatarze klienta pozwala zaprojektować idealnego nabywcę. Najczęściej model ten wykorzystuje się podczas działań prospectingowych, a handlowiec przy jej pomocy weryfikuje swoich rozmówców, aby nie popełnić błędu sprzedawania wszystkim. Stworzenie profilu klienta pozwala sprzedawcy odpowiednio się przygotować do pracy z nim.

Ostatnią techniką jest badanie potrzeb zakupowych nabywcy. W ten sposób można uzyskać informacje, które następnie wykorzystane zostaną do zbudowania prezentacji produktu. Niezależnie od wybranej przez handlowca metody najważniejsze jest, aby nie przestał on pytać klienta o jego potrzeby związane z produktem lub usługą. Bardzo często sprzedawcy traktują ten etap bardzo powierzchownie i szybko przechodzą do przedstawiania zalet tego, co sprzedają. Jest to błąd, przez który klienci najczęściej rezygnują z zakupu.

Szkolenia sprzedażowe - ceny, rodzaje



Szkolenia sprzedażowe to krótkie kursy, które trwają maksymalnie dwa dni. Zazwyczaj odbywają się one w formie wyjazdów, ale można je również organizować w siedzibie firmy. Podczas nich handlowcy uczą się jedynie wybranego elementu sprzedaży. Obecnie szkolenia sprzedażowe można podzielić na kursy z zakresu sprzedaży relacyjnej i technik sprzedaży, negocjacji handlowych i zakupowych oraz reklamacji. Pierwsze szkolenie ma na celu zdobycie nowej wiedzy z zakresu technik, które używane są w sprzedaży oraz budowania relacji z klientem. Handlowcy na kursach uczą się także jak zdobyć zaufanie klientów i poznają ich potrzeby.

Szkolenia z zakresu negocjacji pozwalają nauczyć się osiągania pomyślnych wyników rozmów. Podczas kursów sprzedawcy uczą się także komunikacji z klientem oraz pokazują jak wypracować własną technikę negocjacyjną. Zajęcia z reklamacji pomagają wypracować odpowiedni model zachowań podczas trudnych rozmów i uczą radzić sobie z emocjami. Ponadto handlowcy dowiadują się co zrobić, aby tego klienta nie stracić. Cena poszczególnego szkolenia zależna jest od tego, jak długo ono trwa. Można jednak powiedzieć, że kwota oscyluje w granicach kilku tysięcy złotych, jednak są to pieniądze warte wydania, ponieważ bardzo szybko się zwrócą. Wykwalifikowany handlowiec jest w stanie „odrobić” szkolenie w ciągu jednego miesiąca pracy, a to dzięki umiejętnościom i wiedzy, jakie zdobędzie podczas zajęć.