- Udostępnij ()
- Wydrukuj
- 28 lutego 2024
Jak usprawnić procesy rekrutacyjne: wykorzystanie narzędzi językowych dla HR
Materiał partnera:
Znajomość narzędzi i metod wykorzystywanych w rekrutacji, świadomość oczekiwań wobec kandydata, a także skuteczna selekcja kandydatów to tylko niektóre z aspektów zwiększających szansę na zrekrutowanie odpowiedniego pracownika. Aby to ułatwić, przygotowaliśmy kilka porad, które pomogą usprawnić proces rekrutacyjny.

Dobra analiza oczekiwań wobec kandydata
Niby oczywiste, a jednak zwykle traktujemy ten aspekt priorytetowo przed rozpoczęciem rekrutacji, ale zapominamy o nim, jak już rozpoczniemy rozmowy z kandydatami. To dobrze i źle. Jeśli kandydat jest naprawdę dobry, to może przewyższyć nasze oczekiwania, albo może okazać się, że mamy tak mało kandydatów, że nasze oczekiwania stają się drugorzędne, bo żaden ich nie spełnia, a pracownik jest potrzebny od zaraz. W tym wszystkim ważne jest to, aby myśleć o tym jak dany kandydat może przyczynić się do rozwoju lub utrzymania poziomu w firmie i jak bardzo jest podatny na dalszy rozwój, bo jeśli potencjalny pracownik nie spełnia naszych oczekiwań w kwestiach niefundamentalnych, ale wyraża chęć zmiany i nauki, to jest on dobry, pod warunkiem, że nie mamy lepszej alternatywy. Warto jednak pamiętać, że to kandydat powinien w większej mierze pasować lub dostosowywać się do firmy, a nie firma do niego.
Planowanie procesu
To bardzo istotne narzędzie, ponieważ pozwala nam mieć jakąś podporę, punkt odniesienia w momencie, gdy rekrutacja wymyka się spod naszej kontroli, co jest naturalne- bo życia nie da się w 100% zaplanować. Dlatego przygotowanie ogólnie obowiązującego planu działania może pozytywnie wpłynąć na przebieg procesów rekrutacyjnych w firmie, a nawet je przyspieszyć. Należy też wziąć pod uwagę fakt, że proces może zakończyć się niepowodzeniem i uwzględnić w harmonogramie czas na jego ponowne przeprowadzenie.
Podążanie za trendami i znajomość rynku
Nie da się dzisiaj rozwijać firmy, bez bycia na bieżąco z oczekiwaniami pracowników, trendami gospodarki. Nie ma co ukrywać, że pandemia oraz współczesne reali zmieniły tradycyjne relacje podwładny-szef. W tej chwili większość pracowników stawia swoje warunki, dba o swoje work-life balance. Świadomość tego jest bardzo ważna w momencie, gdy rekrutujemy nowych pracowników. Warto śledzić bieżące trendy, czytać wiadomości branżowe i słuchać, czego oczekują pracownicy, gdy szukają pracy. Sztuką jest tworzyć takie oferty i warunki pracy, by kandydaci chcieli do naszej firmy dołączyć. Na ten moment dobrym haczykiem mogą być takie aspekty jak: atmosfera w firmie, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy hybrydowej, pakiety benefitów. Te elementy mogą posłużyć jako element tworzący więź między pracownikiem, a firmą, dzięki czemu możemy stworzyć pewnego rodzaju „przywiązanie” do pracodawcy, oczywiście pod warunkiem, że będzie ono niewymuszone.
Prawidłowa weryfikacja umiejętności i kompetencji kandydatów
W tym zakresie pomocne może być doświadczenie i intuicja, ale także wykorzystanie narzędzi językowych i AI, które są cennym wsparciem, dostępnym w dzisiejszym świecie na wyciągnięcie ręki. Rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w branży HR jest bardzo widoczne. Narzędzia AI automatyzują operacje, zwiększają możliwości podejmowania decyzji i zapewniają nieoceniony wgląd w sferę HR. W procesie rekrutacyjnym mogą np. pomóc, ustandaryzować i przyśpieszyć takie procesy jak weryfikacja kompetencji językowych, testy osobowości czy ocena predyspozycji kandydata do danego stanowiska. W tej chwili jest naprawdę mnóstwo dostępnych narzędzi, które nam w tym pomagają, dlatego warto korzystać, z tego co mamy.