Menu

Jaki jest maksymalny czas umowy na czas określony?

Materiał partnera:

Zawieranie umowy o pracę to procedura, w której ważne jest spełnienie wszystkich kwestii formalnych. Umowy o pracę mogą być zawierane na czas określony, z czego chętnie korzystają pracodawcy. Jaki jest maksymalny czas umowy na czas określony? Kiedy firma nie może już zaproponować pracownikowi kolejnego przedłużenia na takich zasadach?

uścisk dłoni


O umowie o pracę słów kilka



Zgodnie z Kodeksem pracy umowa o pracę oznacza, że "Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę". Co za tym idzie, pracownik bez względu na rodzaj umowy o pracę jest zobowiązany ją osobiście wykonywać w miejscu określonym przez pracodawcę, co w znacznym stopniu odróżnia ten rodzaj umowy o np. umowy zlecenie czy umowy o dzieło. Dokument ten musi więc zawierać (poza danymi stron i datą zawarcia) dokładne informacje na temat zakresu obowiązków i miejsce ich realizowania, wynagrodzenia i jego składników oraz naturalnie musi być podpisana przez obie strony. W umowie musi się również znaleźć wskazanie, jakiego jest typu - próbna, na czas określony czy nieokreślony, lub czy jest to umowa na zastępstwo.

Przeczytaj także: https://kono.jobs/ile-moze-trwac-umowa-na-czas-okreslony/.

Maksymalny czas umowy na czas określony



Powyższe zagadnienie można rozstrzygnąć w kilku odmianach. W wypadku umowy próbnej może ona być zawarta na maksymalnie 3 miesiące, ale pracodawca może uznać, że będzie ona krótsza (np. miesiąc lub dwa). W wypadku umowy na zastępstwo czas trwania jest uzależniony od powrotu do pracy osoby, która ma być zastępowana. W tym wariancie nie ma ograniczeń, tj. umowa może trwać nawet kilka lat, o ile zastępowany pracownik faktycznie tak długi czas przebywa na zwolnieniu lekarskim. Może to wynikać m.in. z urlopu macierzyńskiego, wychowawczego czy czasowej niezdolności do pracy lub urlopu bezpłatnego.

W kontekście typowej umowy o pracę na czas określony zasady są następujące - po pierwsze, limit umów na czas określony pomiędzy tym samym pracodawcą a pracownikiem wynosi 3. W momencie zawarcia 4 umowy jest ona automatycznie uważana za umowę na czas nieokreślony. Ponadto łączny czas trwania umów nie może przekroczyć 33 miesiące. Jeśli do tego dojdzie, to od następnego dnia po przekroczeniu ustawowego limitu pracownik jest de facto zatrudniony już na umowę na czas nieokreślony.

Co w wypadku przerw pomiędzy umowami?



Co istotne maksymalny czas umowy na czas określony nie resetuje się w sytuacji, gdy pomiędzy kolejnymi umowami wystąpi przerwa czasowa. Jeszcze kilka lat temu obowiązywała taka zasada, jednak obecnie nawet kilka lat przerwy pomiędzy umowami nie sprawia, że limit 33 miesięcy i 3 umów spada lub rozpoczyna się od nowa. Co za tym idzie, czwarta umowa lub okres po 33 miesiącach będzie traktowany jako zatrudnienie pracownika na umowę na czas nieokreślony. Z tego powodu pracodawcy muszą dokładnie przeanalizować sytuację osób powracających do firmy, aby każda ze stron była świadoma, jaką umowę podpisuje.